Friday, February 12, 2010

Kawan vs Sahabat..


Arini terdetik d hati utk menulis tentang sahabat dan kawan..penangan rindu dekat kawan2 ku masa study dulu (kami gelarkan geng lanun..ade kisah d sebalik nama ini,mungkin akn ku selitkan d artikel ku yang lain).


dari pembacaan aku sebelum ini, banyak artikel2 yg aku baca mendefinasikan sahabat dan kawan adalah sebuah hubungan yang berbeza walaupon kedua2 nye mempunyai maksud yang sama di dalam kamus dewan. kenapa ia berbeza?


bagiku..sahabat adalah seseorang yg dapat sama2 berkongsi susah dan senang. tidak kira samada kita meminta pertolongan nya atau tidak.dia akan sendiri bertanya "awak nampak sedih..kalo ada masalah ..ceritalah,sy sudi mdengar..manatau sy dapat tolong". nah,itulah sahabat.. berbanding kawan yg biasa bertanya "awk ok ke ni?" dan berlalu pergi. begitu kah orang yg ingin sama2 berkongsi susah dan senang? kawan biasa di definisikan seseorang yang akn berada dgn kita masa kita senang n apabila dia perlukan kita demi kepentingan diri dia saja!!!


sepanjang aku hidup selama 26 tahun ni,alhamdulillah Dia menganugerahkan sahabat yang betol2 memahami dan akan selalu di sisi aku tak kira waktu susah atau pon senang... kami sama2 berkongsi masalah dan pendapat terus dari hati masing2. kalau aku salah, sahabatku nasihatkan aku..kalo dia salah aku tanpa segan aku menasihati nya pula...kami bagaikan adik beradik yg berlainan ibu dan bapa!


gaduh? ya, kami pernah bergaduh,perang dingin kerana terguris hati. sudah nama nya manusia..mempunyai hati, perasaan dan emosi, bisa terguris.tpernah terjadi dalam hubungan kami,tp kami sering gunakan pendekatan yg matang demi hubungan persahabatan kami.kami akan luahkan apa yang kami rasa kan.dan cuba bertolak ansur...dari situ kami saling menasihati.kalo salah jangan berat mulut untuk minta maaf...luahkan saja. tidak kemana kalo ego itu d pertahankan. jangan d simpan perasaan mu dalam hati.orang lain tak dapat membaca nya...luakan dan bertolak ansur.kalo dia kawan,dia tentu akn tinggalkan kamu..tp kalo dia sahabat dia akan menasihati kamu dan sentiasa d sisi kamu. kamu dapat menilainye di sini siapa sahabat siapa kawan!


bukanlah maksudku ingin mengkategorikan kawan dan sahabat itu..tapi kamu semua tentu setuju.kawan dan sahabat adalah satu hubungan yang berbeza. fikir2 kanlah...



WASIAT AL-QAMAH

Sifat-sifat yang perlu ada pada seseorang yg ingin kita jadikan sahabat bolehlah kita contohi daripada wasiat yang diberikan oleh al-Qamah kepada anaknya.......Katanya :


"Hai anakku, jikalau engkau rasa perlu bersahabat dengan seseorang maka pilihlah yang mempunyai sifat-sifat ini iaitu :

Jikalau engkau melayaninya, ia suka melindungi, jika engkau bersahabat dengannya, ia akan merupakan hiasan dirimu dan jika engkau dalam keadaan kekurangan nafkah, ia suka mencukupi keperluanmu.

Pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, ia suka menerima denganrasa terharu,

jikalau ia melihat kebaikan yang ada pada dirimu, ia suka menghitung-hitungkan.Pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, ia suka menerima dengan rasa terharu, dan dianggap sangat berguna, sedangkan jikalau ia mengetahui tentang keburukan dirimu lalu ia suka menutupinya.

Pilihlah sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu daripadanya,pasti ia memberi, jikalau engkau diam, ia mulai menyapamu dahulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yg menimpa dirimu, ia suka membantu dan meringankanmu serta menghiburkanmu.

Pilihlah sahabat yang jikalau engkau berkata, ia suka membenarkan ucapan dan bukan selalu mempercayainya sahaja. Jikalau engkau mengemukakan sesuatu persoalan yang berat, ia suka mengusahakannya dan jikalau engkau berselisih dengannya, ia suka sekali mengalah untuk kepentinganmu."

p/s: "Seorang sahabat akan membuat anda hangat dengan kehadirannya, mempercayai akan rahasianya dan mengingat Anda dalam doa-doanya"

3 comments:

  1. sahabat sejati sukar di cari

    ReplyDelete
  2. selama ini ku mencari-cari..teman yang sejati..buat menemani..perjuangan suci..

    ReplyDelete
  3. sahabat mengajar kita untuk menjadi insan yang mulia..setiap teguran bukan untuk menyakitkan hati tp untuk pedoman di masa hadapan...sahabat @ kawan???

    ReplyDelete